Statut - archiwum

Statut Gminy Stupsk

Załącznik do uchwały Nr IV/31/03

Rady Gminy Stupsk

z dnia 7 marca 2003r.

Statut Gminy Stupsk

Rozdział I

Postanowienia ogólne

§ 1.

  1. Mieszkańcy gminy Stupsk, zwanej dalej Gminą, tworzą z mocy prawa wspólnotę samorządową
  2. Celem Gminy Stupsk jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, tworzenie warunków dla racjonalnego i harmonijnego rozwoju Gminy oraz dla pełnego uczestnictwa obywateli w życiu wspólnoty samorządowej

§ 2.

  1. Gmina Stupsk obejmuje obszar o powierzchni 11.804 ha.
  2. Jednostki pomocnicze w gminie stanowią sołectwa tworzone na podstawie Uchwały Rady Gminy po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami lub z ich inicjatywy, w szczególności:
    1. Bolewo
    2. Budy Bolewskie
    3. Dąbek
    4. Dunaj
    5. Jeże
    6. Konopki
    7. Krośnice
    8. Morawy
    9. Olszewo-Bołąki
    10. Olszewo-Borzymy
    11. Olszewo-Grzymki
    12. Pieńpole
    13. Rosochy
    14. Strzałkowo
    15. Stupsk
    16. Sułkowo Kolonia
    17. Wola Kolonia
    18. Wola Szydłowska
    19. Wyszyny Kościelne
    20. Zdroje
    21. Żmijewo-Gaje
    22. Zmijewo-Kuce
    23. Zmijewo-Kościelne
    24. Zmijewo-Ponki
    25. Zmijewo-Trojany

3. Integralną częścią niniejszego Statutu jest mapa określająca granice i podział administracyjny Gminy – stanowi załącznik Nr 1 do niniejszego Statutu.

 

§ 3.

Siedzibą władz Gminy jest Wieś Stupsk.

§ 4.

  1. Gmina ma osobowość prawną.
  2. Samodzielność Gminy podlega ochronie sądowej.
  3. O ustroju Gminy stanowi jej Statut.

Rozdział II

Władze Gminy Stupsk

§ 5.

  1. Organy gminy Stupsk to:
    1. Wójt
    2. Rada Gminy zwana dalej Radą, której szczegółowy tryb pracy określa Regulamin pracy Rady Gminy Stupsk.

§ 6.

  1. Organy Gminy działają jawnie, co obejmuje w szczególności:

    1) prawo obywateli do wstępu na sesje Rady Gminy i posiedzenia jej Komisji w charakterze obserwatorów,

    2) prawo do pozyskiwania od organów Gminy wszelkich informacji w ramach ich działania w zakresie określonym w ust.2,

    3) prawo do zapoznania się z dokumentami wynikającymi z wykonywanych przez Gminę zadań publicznych, w tym protokołów z sesji Rady Gminy, posiedzeń

    Komisji w zakresie sprecyzowanych zainteresowań wnioskujących z zastrzeżeniem ust. 2.

  2. Przedstawione do wglądu dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 3 będą Udostępnione zainteresowanym tylko w tym zakresie, który nie narusza uregulowań wynikających z ustaw.

§ 7.

  1. Dostęp do dokumentów ma każdy obywatel powyżej 18 roku życia.
  2. Obywatel chcący zapoznać się z dokumentami, powinien złożyć do Urzędu Gminy pisemny wniosek zawierający szczegółowy wykaz dokumentów lub ich fragmentów, z którymi chciałby się zapoznać.
  3. Organ wykonawczy Gminy w określonym terminie przez KPA zobowiązany jest przygotować żądaną dokumentację oraz poinformować zainteresowanego o terminie i formie w jakim dokumentacja będzie dostępna do wglądu.
  4. Zainteresowany może przeglądać dokumenty oraz dokonywać odpisów i wyciągów z dokumentów jedynie w obecności pracownika Urzędu Gminy. Czynności te są odpłatne.

§ 8.

  1. Rada składa się z 15 radnych.
  2. Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego i 2 Wiceprzewodniczących Rady.

§ 9.

  1. Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez Przewodniczącego nie rzadziej niż raz na kwartał.
  2. Tryb przygotowania sesji oraz sposób jej prowadzenia określa Regulamin Pracy

Rady Gminy.

§ 10.

  1. Inicjatywa uchwałodawcza przysługuje:
    1. Wójtowi
    2. Radnym
    3. Komisjom
  2. Uchwały Rady są podejmowane zwykłą większością głosów, przy obecności co Najmniej połowy jej ustawowego składu, chyba że ustawa stanowi inaczej.

§ 11.

  1. Rada Gminy powołuje ze swojego grona Komisję Rewizyjną, której szczegółowe zasady i tryb działania określa Regulamin Pracy Komisji Rewizyjnej.
  2. Rada Gminy powołuje ze swojego grona następujące komisje:
    1. Planowania, Budżetu i Finansów,
    2. Komisja Oświaty, Kultury, Sportu, Mlodzieży, Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Socjalnych oraz Porządku Publicznego,
    3. Komisja Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa, Handlu i Usług, Spraw Komunalnych

    oraz powołuje przewodniczących tych komisji.

  3. Rada może ze swojego grona powołać inne Komisje do określonych zadań, ustalając przedmiot działania oraz skład osobowy.
  4. Przedmiot i zasady działania komisji określonych w ust. 2 i ust. 3 określają odrębne regulaminy.

§ 12.

Radni mogą tworzyć kluby radnych działając na następujących zasadach: .

  1. Klub może utworzyć minimum 3 radnych.
  2. Radny może należeć tylko do jednego klubu.
  3. Radni członkowie ustalają nazwę klubu.
  4. Radni-członkowie wybierają Przewodniczącego.
  5. Przewodniczący klubu zgłasza jego utworzenie Przewodniczącemu Rady i Wójtowi.
  6. Klub korzysta z pomieszczeń Urzędu.

§ 13.

Wójt kieruje bieżącymi sprawami Gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz.

§ 14.

    1. W celu wykonywania zadań Gmina może stworzyć jednostki organizacyjne.
    2. Wykaz gminnych jednostek organizacyjnych – stanowi załącznik nr 2 do niniejszego Statutu.

Rozdział III

Jednostki pomocnicze

§ 15.

  1. Rada powołuje jednostki pomocnicze.
  2. Przewodniczący jednostek pomocniczych uczestniczą w pracach Rady na zasadach określonych w Regulaminie Pracy Rady-Gminy.
  3. Szczegółowe zasady funkcjonowania jednostek pomocniczych określają ich statuty uchwalone przez Radę Gminy.

Rozdział IV

Mienie i gospodarka finansowa jednostki pomocniczej

§ 16.

 

  1. Jednostka pomocnicza zarządza mieniem komunalnym przekazanym jej w drodze odrębnej uchwały przez Radę Gminy, która to uchwała określa jego przeznaczenie.
  2. Jednostka pomocnicza Gminy prowadzi gospodarkę finansową w ramach budżetu Gminy w zakresie wydatków wyodrębnionych w budżecie Gminy jako wydatki jednostki pomocniczej przeznaczone na realizację jej zadań statutowych.

W uzasadnionych przypadkach jednostka pomocnicza może wystąpić w trakcie roku

budżetowego do Rady Gminy lub Wójta o zwiększenie środków finansowych.

Rozdział V

Postanowienia końcowe

§ 17.

W sprawach nie uregulowanych w niniejszym Statucie mają zastosowanie przepisy

powszechnie obowiązujące.

Regulamin Pracy Rady Gminy Stupsk

Rozdział VI

Postanowienia ogólne

§ 18.

Regulamin określa tryb działania Rady Gminy, zwanej dalej Radą.

§ 19.

  1. Rada jako organ stanowiący i kontrolny w Gminie działa na sesjach z udziałem

radnych, a poza nimi za pośrednictwem Komisji.

Rozdział VII

Sesje Rady

§ 20.

 

  1. Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez Przewodniczącego Rady, nie rzadziej

    niż raz na kwartał.

  2. Sesja Rady może składać się z jednego lub z kilku posiedzeń.
  3. Przewodniczący Rady obowiązany jest zwołać najpóźniej w terminie 7 dni sesję Rady na wniosek:

     

    1. Wójta
    2. Co najmniej ¼ ustawowego składu Rady.

§ 21.

1. W sesji uczestniczą z prawem zabierania głosu:

    1. Radni,
    2. Wójt

§ 22.

  1. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady zwołuje Przewodniczący Rady poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na terenie całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 7 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do Rady z zastrzeżeniem sytuacji, kiedy wybory były wynikiem referendum lokalnego w sprawie odwołania Rady. Wówczas pierwszą Sesję zwołuje osoba wyznaczona przez Prezesa Rady Ministrów do pełnienia funkcji Organów Gminy.
  2. Pierwszą Sesję, do czasu wyboru Przewodniczącego Rady Gminy, prowadzi najstarszy wiekiem Rady na sesji.

§ 23.

  1. Przewodniczący Rady zwołuje sesję, ustalając porządek obrad.
  2. Porządek obrad każdej sesji powinien zawierać następujące punkty:
    1. przyjęcie protokołu poprzedniej sesji,
    2. sprawozdanie Wójta z wykonania swoich zadań w okresie międzysesyjnym,
    3. rozpatrzenie projektów uchwał i podjęcie uchwał lub zajęcie stanowiska,
    4. interpelacje, zapytania i wolne wnioski,
  3. Przygotowanie porządku obrad na sesję, kolejność poszczególnych punktów,

zaplanowanie liczby posiedzeń ustala Przewodniczący Rady.

§ 24.

  1. O zwołaniu sesji Rady powiadamia się radnych co najmniej na 7 dni przed wyznaczonym terminem dostarczając jednocześnie porządek obrad oraz projekty uchwał z niezbędnymi materiałami informacyjnymi i wyjaśnieniami, a w uzasadnionych przypadkach termin dostarczenia powyższych materiałów ulega skróceniu do 3 dni.
  2. Projekty budżetu i uchwały o udzieleniu Wójtowi absolutorium z wykonania budżetu

    wraz z uzasadnieniem i innymi niezbędnymi materiałami powinny być dostarczone

    radnym co najmniej na 7 dni przed terminem sesji.

  3. Informacje, o których mowa w ust. 1 i 2 przekazuje się na takich samych zasadach Wójtowi, jeżeli projekty uchwal nie pochodzą od Wójta.
  4. W razie nie dotrzymania terminów , o których mowa w ust. 1, 2 i 3 Rada może podjąć decyzję o odroczeniu sesji lub o przesunięciu określonych punktów obrad

    na następne posiedzenie albo o wyłączenie ich z porządku obrad danej sesji.

  5. O zwołaniu sesji Rady Gminy powiadamia się sołtysów na zasadach jak dla radnych oraz mieszkańców w sposób zwyczajowo przyjęty.

§ 25.

  1. Obrady sesji są jawne, termin sesji jej miejsce i przedmiot obrad podaje się do wiadomości publicznej w terminach określonych w § 24. Zapewnia się warunki umożliwiające publiczności przysłuchiwaniu się obradom.
  2. W wypadku przesunięcia terminu sesji, bądź wyznaczenia kolejnego posiedzenia w ramach danej sesji, informacje określone w ust. 1 podaje się do wiadomości publicznej natychmiast po dokonaniu odpowiednich ustaleń.

§ 26.

  1. Na wniosek Wójta albo radnego, Rada może zwykłą większością głosów w

przypadkach uzasadnionych tajemnicą państwową albo ważnym interesem społecznym wyłączyć jawność określonego punktu obrad. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw. W takim przypadku na sali obrad mogą przebywać tylko radni i inne osoby wskazane imiennie przez Przewodniczącego.

§ 27.

  1. Sesję otwiera i obrady prowadzi Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący Rady.
  2. Rada może obradować i podejmować uchwały przy obecności co najmniej połowy

    ustawowego składu Rady ( quorum ).

  3. Przewodniczący otwiera obrady sesji formułą: ”Otwieram ... sesję Rady Gminnej w

    Stupsku” z podaniem kolejnego numeru sesji.

  4. Przewodniczący obrad ustala następnie czy na sali jest quorum niezbędne dla prawomocności uchwał. W przypadku braku quorum ogłasza odroczenie sesji, ustalając w miarę możliwości termin następnego posiedzenia.
  5. Fakt przerwania obrad z powodu braku quorum oraz imiona i nazwiska radnych,

którzy opuścili obrady przed ich zakończeniem odnotowuje się w protokole.

§ 28.

  1. Z każdej sesji pracownik Urzędu sporządza protokół, stanowiący zapis przebiegu obrad i podejmowanych rozstrzygnięć. Do protokołu dołącza się listę obecności radnych i zaproszonych osób spoza Rady oraz podjęte przez Radę uchwały.
  2. Przewodniczący sesji podpisuje protokół po jego przyjęciu przez Radę.
  3. Protokół wykłada się do wglądu w Urzędzie nie później niż po 10 dniach od zakończenia sesji. Radni mogą zgłaszać poprawki i uzupełnienia do protokołu do chwili jego zatwierdzenia przez Radę.
  4. Mieszkańcy mogą zapoznać się z protokołem obrad w Urzędzie po jego przyjęciu przez Radę. Nie dotyczy to protokołów z obrad o wyłączonej jawności. Rada może podjąć decyzję o zniesieniu tajności protokołu.

§ 29.

  1. Po stwierdzeniu prawomocności obrad Przewodniczący odczytuje porządek obrad.
  2. Na początku kolejnego posiedzenia tej samej sesji Przewodniczący przypomina radnym niezrealizowane punkty porządku obrad.
  3. Z wnioskami o zmianę w porządku obrad mogą występować radni oraz Wójt.
  4. Rada może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.

§ 30.

  1. Przewodniczący prowadzi obrady według przedstawionego porządku.
  2. Przewodniczący udziela głosu według kolejności zgłoszeń z zastrzeżeniem ust. 3 lub sporządza listę mówców.
  3. Przewodniczący może określić czas wypowiedzi.
  4. Dyskusję nad projektem uchwały otwiera sprawozdawca, który przedstawia projekt i jego uzasadnienie.
  5. Pierwszeństwo wypowiedzi w dyskusji mają przedstawiciele Komisji, którzy przedstawiają uzgodnione stanowisko Komisji oraz Wójt.
  6. Przewodniczący udziela głosu także:
    1. sprawozdawcy projektu uchwały dla udzielenia dodatkowych wyjaśnień,
    2. na kilkuzdaniową replikę, jeśli wcześniejsze wystąpienie Radnego zostało jego zdaniem niewłaściwie zinterpretowane przez jednego z następnych mówców.
    3. dla zgłoszenia wniosku formalnego.

§ 31.

  1. Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad.
  2. W przypadku stwierdzenia, że w swoim wystąpieniu radny wyraźnie odbiega od przedmiotu obrad, przekracza przeznaczony dla niego czas lub obraża albo narusza dobre imię organów władzy, Przewodniczący może przywołać radnego „do rzeczy”, a następnie odebrać mu głos.
  3. Postanowienia ust. 2 stosuje się odpowiednio do wszystkich osób obecnych na sesji.

§ 32.

  1. Przewodniczący może udzielić głosu innej osobie obecnej na Sesji, jeżeli służy to rozszerzeniu informacji potrzebnych Radzie.
  2. Przewodniczący może nakazać opuszczenie obrad osobom obecnym na sesji, które zachowaniem swoim lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.

§ 33.

  1. Radni mogą składać interpelacje i wolne wnioski. Powinny być one składane w formie ustnej lub pisemnej Przewodniczącemu Rady w czasie sesji lub do Urzędu Gminy w okresie między sesjami.
  2. Inne osoby obecne na sesji mogą zgłaszać zapytania i wnioski poprzez radnych.
  3. Odpowiedzi na interpelacje udziela Wójt. W przypadku niemożności udzielenia natychmiastowej odpowiedzi wyjaśnienie winno być udzielone w terminie 30 dni.
  4. Urząd prowadzi ewidencję zgłoszonych interpelacji i wniosków oraz czuwa nad ich terminowym załatwianiem.

§ 34.

  1. Po wyczerpaniu porządku obrad, Przewodniczący kończy sesję, wypowiadając formułę: „ Zamykam... sesję Rady Gminy w Stupsku .”
  2. Jeśli obrady sesji nie zostały zakończone na danym posiedzeniu, Przewodniczący Rady informuje o terminie następnego posiedzenia.

§ 35.

O uchwałach podjętych na sesji Urząd Gminy informuje mieszkańców w sposób zwyczajowo przyjęty.

Rozdział VIII

Uchwały Rady

§ 36.

Rada działa na sesjach podejmując uchwały.

§ 37.

  1. Uchwały Rady zapadają zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, chyba że ustawa stanowi inaczej.
  2. Przy równej liczbie głosów „za” i „przeciw”, uchwała nie jest podjęta.
  3. Zwykła większość oznacza więcej głosów „za” niż „ przeciw”, bez względu na liczbę „ wstrzymujących się”.
  4. Bezwzględna większość głosów ma miejsce wówczas, gdy za kandydatem lub wnioskiem oddana została liczba głosów co najmniej o jeden większa od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów „ przeciw” i „ wstrzymujących się”.
  5. Bezwzględna większość głosów ustawowego składy rady wynosi 8 głosów.

§ 38.

W głosowaniu jawnym Radni głosują przez podniesienie ręki. Za głosy ważne uznaje się te, które oddano „za”, „przeciw” oraz głosy „wstrzymujące się”.

§ 39.

  1. W głosowaniu tajnym radni głosują przy pomocy kartek, przy czym za głosy ważne uznaje się te, które oddano w każdorazowo określony sposób i na kartkach ustalonych dla danego głosowania.
  2. Dla przeprowadzania tajnych głosowań Rada powołuje Komisję Skrutacyjną w składzie 3 osób spośród radnych. Komisja sporządza protokół z głosowania, który dołącza się do protokołu obrad.
  3. Radny, którego dotyczy głosowanie nie może być członkiem Komisji Skrutacyjnej.
  4. Rada określa czy wybór Komisji Skrutacyjnej dotyczy jednego głosowania czy więcej.

§ 40.

  1. Projekty uchwał wraz z uzasadnieniem , kierowane są do zaopiniowania przez właściwe Komisje Rady, w szczególnych przypadkach do Wójta.
  2. Rada może zwrócić się o opinię do projektu uchwały do innych organizacji, instytucji bądź osób, które są zainteresowane sposobem rozstrzygnięcia danej sprawy, bądź posiadają dużą wiedzę lub doświadczenie w jej przedmiocie.
  3. Opinie Komisji są odczytywane na sesji przez Przewodniczącego danej Komisji.
  4. Rada może podjąć decyzję o przyjęciu pod obrady projektu uchwały nie posiadającego opinii wszystkich organów wskazanych w ust. 1, jeśli sprawa jest radnym znana, a okoliczności wymagają szybkiego działania, z uwzględnieniem przepisu ust.5.
  5. W trybie określonym w ust.4 nie można przyjąć pod obrady projektu:
    1. statutu lub innej uchwały ustrojodawczej,
    2. uchwały o przeprowadzeniu referendum gminnego,
    3. budżetu,
    4. uchwały o udzieleniu Wójtowi absolutorium.

§ 41.

  1. Przyjęcie projektu uchwały może być poprzedzone dyskusją.
  2. Jeśli występuje brak zgodności co do oceny projektu, rada rozstrzyga zwykłą większością o:
    1. skierowaniu projektu do dalszych prac w Komisjach,
    2. przyjęciu lub odrzuceniu poprawek do projektu, rozpoczynając od najdalej idących,
    3. przyjęciu lub odrzuceniu wniosków mniejszości,
    4. wyborze przedstawionych przez sprawozdawcę wariantów.
  3. Przed każdym głosowaniem zgodnie z ust. 2 może zabrać głos sprawozdawca projektu i autor wniosku lub przedstawiciel mniejszości.
  4. Przed ostatecznym głosowaniem nad projektem, w którym Rada dokonała zmian, przedstawiciel autorów projektu uchwały może zgłosić wniosek o wycofanie projektu lub odesłanie go do dalszych prac w Komisjach.
  5. W ostatecznym głosowaniu decyduje się o przyjęciu lub odrzuceniu całości uzgodnionego wcześniej tekstu projektu uchwały.

§ 42.

  1. Uchwała Rady powinna zawierać:
    1. kolejny rzymski numer sesji oraz kolejny arabski numer uchwały w czasie

      kadencji Rady, łamany przez końcowe cyfry roku,

    2. datę i tytuł,
    3. podstawę prawną,
    4. określenie zadań i środków na ich realizację,
    5. określenie organów odpowiedzialnych za wykonanie uchwały, ewentualnie także organy sprawujące nadzór nad jej wykonaniem,
    6. termin wejścia uchwały w życie i ewentualny czas jej obowiązywania,
    7. postanowienie dotyczące stopnia obowiązywania poprzednich uchwał w tym zakresie,
    8. postanowienie dotyczące sposobu podania treści uchwały do wiadomości publicznej, jeżeli jest to wymagane przepisami prawa.

Rozdział IX

Organizacja wewnętrzna Rady.

Komisje

§ 43.

  1. Rada wybiera ze swego składu w odrębnych tajnych głosowaniach Przewodniczącego i dwóch Wiceprzewodniczących Rady z dowolnej liczby kandydatów zgłoszonych przez radnych uczestniczących w sesji, bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.
  2. W przypadku, gdy żaden z kandydatów nie uzyskał bezwzględnej większości głosów, głosowanie powtarza się z tym, że do następnej tury głosowania przechodzą dwaj kandydaci, którzy uzyskali największą liczbę głosów.
  3. Warunkiem kandydowania jest wyrażenie zgody przez kandydata. Kandydat może wycofać zgodę przed kolejną turą głosowania.
  4. Odwołanie Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego Rady może nastąpić na wniosek co najmniej ¼ ustawowego składu Rady w trybie określonym w ust.1.
  5. W przypadku złożenia rezygnacji z funkcji Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego, Rada podejmuje uchwałę o przyjęciu rezygnacji zwykłą większością głosów. Niepodjęcie uchwały w terminie 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała.

§ 44.

  1. Rada ze swojego grona może powoływać Komisje do określonych zadań, ustalając ich przedmiot działania, zakres oraz skład osobowy.
  2. Rada może określić liczbę członków poszczególnych Komisji, oraz zasady łączenia członkostwa radnych w Komisjach.
  3. Ilość członków Komisji nie powinna przekraczać 50% ustawowego składu Rady.
  4. Każdy Radny za wyjątkiem Przewodniczącego Rady jest zobowiązany do działalności w co najmniej jednej Komisji.
  5. Rada wybiera Przewodniczących Komisji spośród radnych danej Komisji w odrębnych głosowaniach, zwykłą większością głosów.
  6. Odwołanie Przewodniczącego Komisji, poszczególnych jej członków lub całej Komisji może nastąpić na wniosek co najmniej ¼ ustawowego składu Rady zwykłą większością głosów.
  7. Rada może podczas kadencji dokonywać zmian w składzie Komisji.

§ 45.

Rada powołuje następujące Komisje:

    1. Rewizyjną, działającą w zakresie określonym Regulaminem Komisji Rewizyjnej.
    2. Planowania, Budżetu i Finansów działającą w zakresie opiniowania i oceny budżetu Gminy.
    3. Oświaty, Kultury, Zdrowia, Sportu, Młodzieży, Ochrony Środowiska i Porządku Publicznego oraz Spraw Socjalnych.
    4. Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa, Handlu i Usług, Spraw Komunalnych.

§ 46.

  1. Do zadań Przewodniczącego Rady należy wyłącznie organizowanie prac Rady oraz prowadzenie jej obrad.
  2. Przewodniczący wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu Gminy.

§ 47.

  1. Komisje Rady działają w zakresie określonym przez Radę.
  2. Pracami Komisji kieruje Przewodniczący Komisji.
  3. Komisja wybiera ze swego składu Wiceprzewodniczącego Komisji, który kieruje jej pracami w przypadku nieobecności Przewodniczącego.
  4. Komisje przedstawiają Radzie plany pracy oraz sprawozdania z ich wykonania.
  5. Komisje mogą opracowywać swoje regulaminy, które podlegają zatwierdzeniu przez Radę.

§ 48.

Komisje w zakresie swych właściwości:

    1. opiniują projekty uchwał,
    2. rozpatrują sprawy stosownie do swoich kompetencji.

§ 49.

  1. Komisja kieruje przegłosowane i sprecyzowane wnioski na piśmie do Wójta.
  2. Wójt zobowiązany jest ustosunkować się do wniosków lub opinii Komisji w terminie 14 dni.

Rozdział X

Prawa i obowiązki Radnych

§ 50.

  1. Przed przystąpieniem do wykonywania mandatu Radny składa ślubowanie: „Wierny Konstytucji i prawu Rzeczypospolitej Polskiej, ślubuję uroczyście obowiązki radnego sprawować godnie, rzetelnie i uczciwie, mając na względzie dobro mojej gminy i jej mieszkańców”
  2. Ślubowanie odbywa się w ten sposób, że po odczytaniu roty wywołani kolejno Radni powstają i wypowiadają słowo: „Ślubuję”. Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania: „Tak mi dopomóż Bóg”.
  3. Radni nie obecni na pierwszej sesji oraz radni, którzy uzyskali mandat w trakcie kadencji składają ślubowanie na pierwszej sesji, na której są obecni.
  4. Odmowa złożenia ślubowania jest równoznaczna ze zrzeszeniem się mandatu radnego.

§ 51.

Radny ma obowiązek:

    1. kierować się dobrem wspólnoty samorządowej Gminy, utrzymywać stałą więź z mieszkańcami oraz ich organizacjami,
    2. współpracować ze swym samorządem sołeckim,
    3. uczestniczyć w sesjach rady, posiedzeniach Komisji, do której należy.

§ 52.

Radny ma prawo zgłaszania interpelacji, zapytań i wniosków w trybie § 33.

§ 53.

  1. Radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.
  2. Rozwiązanie z radnymi stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody Rady Gminy
  3. Rada odmówi zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym jeśli uzna, że podstawą rozwiązania tego stosunku mogą być zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu.
  4. Pracodawca obowiązany jest zwolnić radnego od pracy zawodowej w celu umożliwienia mu brania udziału w pracach organów Gminy.

§ 54.

Za udział w sesjach Rady, posiedzeniach Komisji stałych i doraźnych Rady, do których Radny został wybrany albo desygnowany oraz za udział w szkoleniach i zebraniach, które są niezbędne dla właściwej pracy Rady i jej organów, Radnemu przysługują diety na zasadach określonych przez Radę odrębną uchwałą.

Rozdział XI

Postanowienia końcowe

§ 55.

Uchwalenie i zmiany Regulaminu następują zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.

§ 56.

W sprawach nie uregulowanych w niniejszym Regulaminie mają zastosowanie przepisy powszechnie obowiązujące.

Regulamin Pracy Komisji Rewizyjnej

Rady Gminy w Stupsku

§ 57.

  1. Regulamin Pracy Komisji Rewizyjnej określa zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej Rady Gminy w Stupsku, zwanej dalej Komisją.
  2. Zakres działania Komisji obejmuje funkcje kontrolne i opiniodawcze.
  3. Celem działania Komisji jest dostarczenie Radzie Gminnej informacji niezbędnych dla oceny działalności Wójta.
  4. Komisja jako organ Rady kontroluje działalność Wójta.

§ 58.

  1. Komisja przeprowadza następujące rodzaje kontroli:
    1. kompleksowe – obejmujące całość działalności kontrolowanego podmiotu lub

      obszerny zespół działań tego podmiotu,

    2. problemowe – obejmujące wybrane zagadnienia z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu,
    3. sprawdzające – podejmowane w celu ustalenia stopnia realizacji wyników kontroli.
  2. Komisja pracuje według planu pracy ustalonego przez Radę.
  3. Rada, zleca Komisji przeprowadzenie kontroli, określa szczegółowo zakres i przedmiot kontroli oraz termin jej przeprowadzenia.

§ 59.

  1. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzi 5 radnych wybranych przez Radę. Przewodniczący i Wiceprzewodniczący Rady nie może być członkiem Komisji.
  2. Przewodniczącego Komisji wybiera Rada ze składu Komisji. Wiceprzewodniczącego wybiera Komisja spośród swoich członków.

§ 60.

  1. Pracami Komisji kieruje jej Przewodniczący.
  2. W przypadku nieobecności Przewodniczącego Komisji, zastępuje go Wiceprzewodniczący.
  3. Komisja obraduje na posiedzeniach zwołanych przez Przewodniczącego Komisji lub na wniosek co najmniej dwóch członków Komisji.

§ 61.

  1. Komisja podejmuje ustalenia w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Komisji. W przypadku równej liczby głosów, decyduje głos Przewodniczącego Komisji.
  2. Wnioski Komisji kierowane są do Przewodniczącego Rady i Wójta.
  3. Wójt zobowiązany jest udzielić pisemnej odpowiedzi na wniosek w terminie 14 dni.

§ 62.

  1. Z obrad Komisji sporządzany jest protokół.
  2. Protokół powinien zawierać:
    1. stwierdzenie prawomocności obrad oraz nazwiska członków Komisji

      uczestniczących w posiedzeniu,

    2. porządek obrad,
    3. przedstawienie przebiegu obrad,
    4. wyniki głosowania i treść podjętych ustaleń,
    5. niezbędne dokumenty.
  1. Za sporządzenie protokołu odpowiada Przewodniczący Komisji.
  2. Protokół podpisany przez Przewodniczącego oraz protokolanta udostępnia się do wglądu uczestnikom obrad lub osobom uprawnionym w Urzędzie celem ewentualnego naniesienia poprawek.
  3. Ostateczny tekst protokołu zatwierdza Komisja na najbliższym posiedzeniu.
  4. Protokoły wraz z innymi dokumentami zebranymi przez Komisję przechowywane są w Urzędzie Gminy.

§ 63.

Posiedzenia Komisji zwoływane są przez Przewodniczącego Komisji w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

 

§ 64.

Przewodniczący Komisji zawiadamia Wójta o zamiarze przeprowadzenia kontroli co najmniej na 7 dni przed terminem jej rozpoczęcia. W szczególnie uzasadnionych przypadkach Komisja może ten termin skrócić.

§ 65.

  1. Kontrolę przeprowadza Komisja na podstawie pisemnego upoważnienia, w którym winny być również wyszczególnione: przedmiot, zakres i termin kontroli.
  2. Upoważnienia do przeprowadzenia kontroli podpisuje Przewodniczący Rady.
  3. Kontrolujący podlega wyłączeniu od udziału w kontroli, jeżeli wyniki kontroli mogą dotyczyć jego roszczeń, praw lub obowiązków jego małżonka, krewnych i powinowatych bądź osób związanych z nim z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli. Kontrolujący może być wyłączony również w razie stwierdzenia innych przyczyn, które mogą mieć wpływ na bezstronność postępowania. Decyzję w tym zakresie podejmuje Przewodniczący Rady.

§ 66.

Komisja może korzystać z porad i ekspertyz specjalistów w zakresie związanym z przedmiotem kontroli. Powyższe wymaga uzgodnienia z Przewodniczącym Rady.

§ 67.

W ramach przeprowadzonej kontroli zespół kontrolujący uprawniony jest do:

    1. wstępu do pomieszczeń oraz innych obiektów jednostki kontrolowanej,
    2. wglądu do akt i dokumentów znajdujących się w kontrolowanej jednostce a związanych z przedmiotem kontroli,
    3. wystąpienia do pracowników kontrolowanej jednostki o ustne lub pisemne wyjaśnienia w sprawach dotyczących przedmiotu kontroli,
    4. przyjmowania oświadczeń od pracowników kontrolowanej jednostki.

§ 68.

Kierownik jednostki kontrolowanej ma obowiązek:

    1. zapewnienia kontrolującym warunków i środków niezbędnych do sprawnego

      przeprowadzenia kontroli,

    2. pisemnego uzasadnienia odmowy udostępnienia zespołowi kontrolującemu dokumentów, w tym dokumentów objętych tajemnicą państwową.

§ 69.

  1. Podczas dokonywania czynności kontrolnych zespół kontrolujący winien przestrzegać:
    1. przepisów bhp obowiązujących na terenie kontrolowanej jednostki,
    2. przepisów o postępowaniu z informacjami zawierającymi tajemnicę państwową i służbową.
  2. Działalność zespołu kontrolującego nie może naruszać obowiązującego w jednostce kontrolowanej porządku pracy.
  3. Czynności kontrolne winny być dokonywane w sposób najmniej uciążliwy dla kontrolowanego.

§ 70.

  1. Z przebiegu kontroli zespół kontrolujący sporządza protokół, który podpisują wszyscy jego członkowie oraz kierownik jednostki kontrolowanej.
  2. Protokół pokontrolny powinien zawierać:
    1. nazwę jednostki pokontrolnej oraz dane osobowe jej kierownika,
    2. imiona i nazwiska osób kontrolujących,
    3. określenie przedmiotu i zakres kontroli,
    4. datę kontroli ze wskazaniem czasu jej trwania,
    5. rzetelne i obiektywne ustalenie stanu faktycznego,
    6. ustalenie nieprawidłowości i uchybień oraz skutków i przyczyn ich powstania, jak również osób odpowiedzialnych za ich powstanie,
    7. ewentualne wyjaśnienie kierownika jednostki kontrolowanej,
    8. wykaz załączników.
  1. Kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo zgłaszania uwag do protokołu w terminie 7 dni od daty jej otrzymania.
  2. Oryginał protokołu przechowywany jest w aktach Komisji, a kopie protokołu

Przewodniczący Komisji przekazuje Wójtowi.

§ 71.

Komisja przedstawia Radzie sprawozdanie ze swej działalności.

§ 72.

  1. Wniosek o udzielenie lub nie udzielenie absolutorium Wójtowi Komisja sporządza w terminie ustawowym i przesyła do Regionalnej Izby Obrachunkowej.
  2. W głosowaniu nad wnioskiem o absolutorium członkowie Komisji głosują wyłącznie „za” lub „przeciw”.

§ 73.

W zakresie nie uregulowanym w niniejszym Regulaminie stosuje się odpowiednio

Przepisy Regulaminu Pracy Rady Gminy w Stupsku.

 

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 11 czerwca 2012 00:09
Dokument wprowadzony do BIP przez: Administrator
Ilość wyświetleń: 1483
11 czerwca 2012 00:11 (Administrator) - Zmiana danych dokumentu.
11 czerwca 2012 00:09 (Administrator) - Dodanie dokumentu.
Zatrzymaj banner przewijany