Załącznik do uchwały Nr IV/31/03
Rady Gminy Stupsk
z dnia 7 marca 2003r.
Statut Gminy Stupsk
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1.
- Mieszkańcy gminy Stupsk, zwanej dalej Gminą, tworzą z mocy prawa wspólnotę samorządową
- Celem Gminy Stupsk jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, tworzenie warunków dla racjonalnego i harmonijnego rozwoju Gminy oraz dla pełnego uczestnictwa obywateli w życiu wspólnoty samorządowej
§ 2.
- Gmina Stupsk obejmuje obszar o powierzchni 11.804 ha.
- Jednostki pomocnicze w gminie stanowią sołectwa tworzone na podstawie Uchwały Rady Gminy po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami lub z ich inicjatywy, w szczególności:
- Bolewo
- Budy Bolewskie
- Dąbek
- Dunaj
- Jeże
- Konopki
- Krośnice
- Morawy
- Olszewo-Bołąki
- Olszewo-Borzymy
- Olszewo-Grzymki
- Pieńpole
- Rosochy
- Strzałkowo
- Stupsk
- Sułkowo Kolonia
- Wola Kolonia
- Wola Szydłowska
- Wyszyny Kościelne
- Zdroje
- Żmijewo-Gaje
- Zmijewo-Kuce
- Zmijewo-Kościelne
- Zmijewo-Ponki
- Zmijewo-Trojany
3. Integralną częścią niniejszego Statutu jest mapa określająca granice i podział administracyjny Gminy – stanowi załącznik Nr 1 do niniejszego Statutu.
§ 3.
Siedzibą władz Gminy jest Wieś Stupsk.
§ 4.
- Gmina ma osobowość prawną.
- Samodzielność Gminy podlega ochronie sądowej.
- O ustroju Gminy stanowi jej Statut.
Rozdział II
Władze Gminy Stupsk
§ 5.
- Organy gminy Stupsk to:
- Wójt
- Rada Gminy zwana dalej Radą, której szczegółowy tryb pracy określa Regulamin pracy Rady Gminy Stupsk.
§ 6.
- Organy Gminy działają jawnie, co obejmuje w szczególności:
1) prawo obywateli do wstępu na sesje Rady Gminy i posiedzenia jej Komisji w charakterze obserwatorów,
2) prawo do pozyskiwania od organów Gminy wszelkich informacji w ramach ich działania w zakresie określonym w ust.2,
3) prawo do zapoznania się z dokumentami wynikającymi z wykonywanych przez Gminę zadań publicznych, w tym protokołów z sesji Rady Gminy, posiedzeń
Komisji w zakresie sprecyzowanych zainteresowań wnioskujących z zastrzeżeniem ust. 2.
- Przedstawione do wglądu dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 3 będą Udostępnione zainteresowanym tylko w tym zakresie, który nie narusza uregulowań wynikających z ustaw.
§ 7.
- Dostęp do dokumentów ma każdy obywatel powyżej 18 roku życia.
- Obywatel chcący zapoznać się z dokumentami, powinien złożyć do Urzędu Gminy pisemny wniosek zawierający szczegółowy wykaz dokumentów lub ich fragmentów, z którymi chciałby się zapoznać.
- Organ wykonawczy Gminy w określonym terminie przez KPA zobowiązany jest przygotować żądaną dokumentację oraz poinformować zainteresowanego o terminie i formie w jakim dokumentacja będzie dostępna do wglądu.
- Zainteresowany może przeglądać dokumenty oraz dokonywać odpisów i wyciągów z dokumentów jedynie w obecności pracownika Urzędu Gminy. Czynności te są odpłatne.
§ 8.
- Rada składa się z 15 radnych.
- Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego i 2 Wiceprzewodniczących Rady.
§ 9.
- Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez Przewodniczącego nie rzadziej niż raz na kwartał.
- Tryb przygotowania sesji oraz sposób jej prowadzenia określa Regulamin Pracy
Rady Gminy.
§ 10.
- Inicjatywa uchwałodawcza przysługuje:
- Wójtowi
- Radnym
- Komisjom
- Uchwały Rady są podejmowane zwykłą większością głosów, przy obecności co Najmniej połowy jej ustawowego składu, chyba że ustawa stanowi inaczej.
§ 11.
- Rada Gminy powołuje ze swojego grona Komisję Rewizyjną, której szczegółowe zasady i tryb działania określa Regulamin Pracy Komisji Rewizyjnej.
- Rada Gminy powołuje ze swojego grona następujące komisje:
- Planowania, Budżetu i Finansów,
- Komisja Oświaty, Kultury, Sportu, Mlodzieży, Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Socjalnych oraz Porządku Publicznego,
- Komisja Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa, Handlu i Usług, Spraw Komunalnych
oraz powołuje przewodniczących tych komisji.
- Rada może ze swojego grona powołać inne Komisje do określonych zadań, ustalając przedmiot działania oraz skład osobowy.
- Przedmiot i zasady działania komisji określonych w ust. 2 i ust. 3 określają odrębne regulaminy.
§ 12.
Radni mogą tworzyć kluby radnych działając na następujących zasadach: .
- Klub może utworzyć minimum 3 radnych.
- Radny może należeć tylko do jednego klubu.
- Radni członkowie ustalają nazwę klubu.
- Radni-członkowie wybierają Przewodniczącego.
- Przewodniczący klubu zgłasza jego utworzenie Przewodniczącemu Rady i Wójtowi.
- Klub korzysta z pomieszczeń Urzędu.
§ 13.
Wójt kieruje bieżącymi sprawami Gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz.
§ 14.
- W celu wykonywania zadań Gmina może stworzyć jednostki organizacyjne.
- Wykaz gminnych jednostek organizacyjnych – stanowi załącznik nr 2 do niniejszego Statutu.
Rozdział III
Jednostki pomocnicze
§ 15.
- Rada powołuje jednostki pomocnicze.
- Przewodniczący jednostek pomocniczych uczestniczą w pracach Rady na zasadach określonych w Regulaminie Pracy Rady-Gminy.
- Szczegółowe zasady funkcjonowania jednostek pomocniczych określają ich statuty uchwalone przez Radę Gminy.
Rozdział IV
Mienie i gospodarka finansowa jednostki pomocniczej
§ 16.
- Jednostka pomocnicza zarządza mieniem komunalnym przekazanym jej w drodze odrębnej uchwały przez Radę Gminy, która to uchwała określa jego przeznaczenie.
- Jednostka pomocnicza Gminy prowadzi gospodarkę finansową w ramach budżetu Gminy w zakresie wydatków wyodrębnionych w budżecie Gminy jako wydatki jednostki pomocniczej przeznaczone na realizację jej zadań statutowych.
W uzasadnionych przypadkach jednostka pomocnicza może wystąpić w trakcie roku
budżetowego do Rady Gminy lub Wójta o zwiększenie środków finansowych.
Rozdział V
Postanowienia końcowe
§ 17.
W sprawach nie uregulowanych w niniejszym Statucie mają zastosowanie przepisy
powszechnie obowiązujące.
Regulamin Pracy Rady Gminy Stupsk
Rozdział VI
Postanowienia ogólne
§ 18.
Regulamin określa tryb działania Rady Gminy, zwanej dalej Radą.
§ 19.
- Rada jako organ stanowiący i kontrolny w Gminie działa na sesjach z udziałem
radnych, a poza nimi za pośrednictwem Komisji.
Rozdział VII
Sesje Rady
§ 20.
- Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez Przewodniczącego Rady, nie rzadziej
niż raz na kwartał.
- Sesja Rady może składać się z jednego lub z kilku posiedzeń.
- Przewodniczący Rady obowiązany jest zwołać najpóźniej w terminie 7 dni sesję Rady na wniosek:
- Wójta
- Co najmniej ¼ ustawowego składu Rady.
§ 21.
1. W sesji uczestniczą z prawem zabierania głosu:
- Radni,
- Wójt
§ 22.
- Pierwszą sesję nowo wybranej Rady zwołuje Przewodniczący Rady poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na terenie całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 7 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do Rady z zastrzeżeniem sytuacji, kiedy wybory były wynikiem referendum lokalnego w sprawie odwołania Rady. Wówczas pierwszą Sesję zwołuje osoba wyznaczona przez Prezesa Rady Ministrów do pełnienia funkcji Organów Gminy.
- Pierwszą Sesję, do czasu wyboru Przewodniczącego Rady Gminy, prowadzi najstarszy wiekiem Rady na sesji.
§ 23.
- Przewodniczący Rady zwołuje sesję, ustalając porządek obrad.
- Porządek obrad każdej sesji powinien zawierać następujące punkty:
- przyjęcie protokołu poprzedniej sesji,
- sprawozdanie Wójta z wykonania swoich zadań w okresie międzysesyjnym,
- rozpatrzenie projektów uchwał i podjęcie uchwał lub zajęcie stanowiska,
- interpelacje, zapytania i wolne wnioski,
- Przygotowanie porządku obrad na sesję, kolejność poszczególnych punktów,
zaplanowanie liczby posiedzeń ustala Przewodniczący Rady.
§ 24.
- O zwołaniu sesji Rady powiadamia się radnych co najmniej na 7 dni przed wyznaczonym terminem dostarczając jednocześnie porządek obrad oraz projekty uchwał z niezbędnymi materiałami informacyjnymi i wyjaśnieniami, a w uzasadnionych przypadkach termin dostarczenia powyższych materiałów ulega skróceniu do 3 dni.
- Projekty budżetu i uchwały o udzieleniu Wójtowi absolutorium z wykonania budżetu
wraz z uzasadnieniem i innymi niezbędnymi materiałami powinny być dostarczone
radnym co najmniej na 7 dni przed terminem sesji.
- Informacje, o których mowa w ust. 1 i 2 przekazuje się na takich samych zasadach Wójtowi, jeżeli projekty uchwal nie pochodzą od Wójta.
- W razie nie dotrzymania terminów , o których mowa w ust. 1, 2 i 3 Rada może podjąć decyzję o odroczeniu sesji lub o przesunięciu określonych punktów obrad
na następne posiedzenie albo o wyłączenie ich z porządku obrad danej sesji.
- O zwołaniu sesji Rady Gminy powiadamia się sołtysów na zasadach jak dla radnych oraz mieszkańców w sposób zwyczajowo przyjęty.
§ 25.
- Obrady sesji są jawne, termin sesji jej miejsce i przedmiot obrad podaje się do wiadomości publicznej w terminach określonych w § 24. Zapewnia się warunki umożliwiające publiczności przysłuchiwaniu się obradom.
- W wypadku przesunięcia terminu sesji, bądź wyznaczenia kolejnego posiedzenia w ramach danej sesji, informacje określone w ust. 1 podaje się do wiadomości publicznej natychmiast po dokonaniu odpowiednich ustaleń.
§ 26.
- Na wniosek Wójta albo radnego, Rada może zwykłą większością głosów w
przypadkach uzasadnionych tajemnicą państwową albo ważnym interesem społecznym wyłączyć jawność określonego punktu obrad. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw. W takim przypadku na sali obrad mogą przebywać tylko radni i inne osoby wskazane imiennie przez Przewodniczącego.
§ 27.
- Sesję otwiera i obrady prowadzi Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący Rady.
- Rada może obradować i podejmować uchwały przy obecności co najmniej połowy
ustawowego składu Rady ( quorum ).
- Przewodniczący otwiera obrady sesji formułą: ”Otwieram ... sesję Rady Gminnej w
Stupsku” z podaniem kolejnego numeru sesji.
- Przewodniczący obrad ustala następnie czy na sali jest quorum niezbędne dla prawomocności uchwał. W przypadku braku quorum ogłasza odroczenie sesji, ustalając w miarę możliwości termin następnego posiedzenia.
- Fakt przerwania obrad z powodu braku quorum oraz imiona i nazwiska radnych,
którzy opuścili obrady przed ich zakończeniem odnotowuje się w protokole.
§ 28.
- Z każdej sesji pracownik Urzędu sporządza protokół, stanowiący zapis przebiegu obrad i podejmowanych rozstrzygnięć. Do protokołu dołącza się listę obecności radnych i zaproszonych osób spoza Rady oraz podjęte przez Radę uchwały.
- Przewodniczący sesji podpisuje protokół po jego przyjęciu przez Radę.
- Protokół wykłada się do wglądu w Urzędzie nie później niż po 10 dniach od zakończenia sesji. Radni mogą zgłaszać poprawki i uzupełnienia do protokołu do chwili jego zatwierdzenia przez Radę.
- Mieszkańcy mogą zapoznać się z protokołem obrad w Urzędzie po jego przyjęciu przez Radę. Nie dotyczy to protokołów z obrad o wyłączonej jawności. Rada może podjąć decyzję o zniesieniu tajności protokołu.
§ 29.
- Po stwierdzeniu prawomocności obrad Przewodniczący odczytuje porządek obrad.
- Na początku kolejnego posiedzenia tej samej sesji Przewodniczący przypomina radnym niezrealizowane punkty porządku obrad.
- Z wnioskami o zmianę w porządku obrad mogą występować radni oraz Wójt.
- Rada może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.
§ 30.
- Przewodniczący prowadzi obrady według przedstawionego porządku.
- Przewodniczący udziela głosu według kolejności zgłoszeń z zastrzeżeniem ust. 3 lub sporządza listę mówców.
- Przewodniczący może określić czas wypowiedzi.
- Dyskusję nad projektem uchwały otwiera sprawozdawca, który przedstawia projekt i jego uzasadnienie.
- Pierwszeństwo wypowiedzi w dyskusji mają przedstawiciele Komisji, którzy przedstawiają uzgodnione stanowisko Komisji oraz Wójt.
- Przewodniczący udziela głosu także:
- sprawozdawcy projektu uchwały dla udzielenia dodatkowych wyjaśnień,
- na kilkuzdaniową replikę, jeśli wcześniejsze wystąpienie Radnego zostało jego zdaniem niewłaściwie zinterpretowane przez jednego z następnych mówców.
- dla zgłoszenia wniosku formalnego.
§ 31.
- Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad.
- W przypadku stwierdzenia, że w swoim wystąpieniu radny wyraźnie odbiega od przedmiotu obrad, przekracza przeznaczony dla niego czas lub obraża albo narusza dobre imię organów władzy, Przewodniczący może przywołać radnego „do rzeczy”, a następnie odebrać mu głos.
- Postanowienia ust. 2 stosuje się odpowiednio do wszystkich osób obecnych na sesji.
§ 32.
- Przewodniczący może udzielić głosu innej osobie obecnej na Sesji, jeżeli służy to rozszerzeniu informacji potrzebnych Radzie.
- Przewodniczący może nakazać opuszczenie obrad osobom obecnym na sesji, które zachowaniem swoim lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.
§ 33.
- Radni mogą składać interpelacje i wolne wnioski. Powinny być one składane w formie ustnej lub pisemnej Przewodniczącemu Rady w czasie sesji lub do Urzędu Gminy w okresie między sesjami.
- Inne osoby obecne na sesji mogą zgłaszać zapytania i wnioski poprzez radnych.
- Odpowiedzi na interpelacje udziela Wójt. W przypadku niemożności udzielenia natychmiastowej odpowiedzi wyjaśnienie winno być udzielone w terminie 30 dni.
- Urząd prowadzi ewidencję zgłoszonych interpelacji i wniosków oraz czuwa nad ich terminowym załatwianiem.
§ 34.
- Po wyczerpaniu porządku obrad, Przewodniczący kończy sesję, wypowiadając formułę: „ Zamykam... sesję Rady Gminy w Stupsku .”
- Jeśli obrady sesji nie zostały zakończone na danym posiedzeniu, Przewodniczący Rady informuje o terminie następnego posiedzenia.
§ 35.
O uchwałach podjętych na sesji Urząd Gminy informuje mieszkańców w sposób zwyczajowo przyjęty.
Rozdział VIII
Uchwały Rady
§ 36.
Rada działa na sesjach podejmując uchwały.
§ 37.
- Uchwały Rady zapadają zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, chyba że ustawa stanowi inaczej.
- Przy równej liczbie głosów „za” i „przeciw”, uchwała nie jest podjęta.
- Zwykła większość oznacza więcej głosów „za” niż „ przeciw”, bez względu na liczbę „ wstrzymujących się”.
- Bezwzględna większość głosów ma miejsce wówczas, gdy za kandydatem lub wnioskiem oddana została liczba głosów co najmniej o jeden większa od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów „ przeciw” i „ wstrzymujących się”.
- Bezwzględna większość głosów ustawowego składy rady wynosi 8 głosów.
§ 38.
W głosowaniu jawnym Radni głosują przez podniesienie ręki. Za głosy ważne uznaje się te, które oddano „za”, „przeciw” oraz głosy „wstrzymujące się”.
§ 39.
- W głosowaniu tajnym radni głosują przy pomocy kartek, przy czym za głosy ważne uznaje się te, które oddano w każdorazowo określony sposób i na kartkach ustalonych dla danego głosowania.
- Dla przeprowadzania tajnych głosowań Rada powołuje Komisję Skrutacyjną w składzie 3 osób spośród radnych. Komisja sporządza protokół z głosowania, który dołącza się do protokołu obrad.
- Radny, którego dotyczy głosowanie nie może być członkiem Komisji Skrutacyjnej.
- Rada określa czy wybór Komisji Skrutacyjnej dotyczy jednego głosowania czy więcej.
§ 40.
- Projekty uchwał wraz z uzasadnieniem , kierowane są do zaopiniowania przez właściwe Komisje Rady, w szczególnych przypadkach do Wójta.
- Rada może zwrócić się o opinię do projektu uchwały do innych organizacji, instytucji bądź osób, które są zainteresowane sposobem rozstrzygnięcia danej sprawy, bądź posiadają dużą wiedzę lub doświadczenie w jej przedmiocie.
- Opinie Komisji są odczytywane na sesji przez Przewodniczącego danej Komisji.
- Rada może podjąć decyzję o przyjęciu pod obrady projektu uchwały nie posiadającego opinii wszystkich organów wskazanych w ust. 1, jeśli sprawa jest radnym znana, a okoliczności wymagają szybkiego działania, z uwzględnieniem przepisu ust.5.
- W trybie określonym w ust.4 nie można przyjąć pod obrady projektu:
- statutu lub innej uchwały ustrojodawczej,
- uchwały o przeprowadzeniu referendum gminnego,
- budżetu,
- uchwały o udzieleniu Wójtowi absolutorium.
§ 41.
- Przyjęcie projektu uchwały może być poprzedzone dyskusją.
- Jeśli występuje brak zgodności co do oceny projektu, rada rozstrzyga zwykłą większością o:
- skierowaniu projektu do dalszych prac w Komisjach,
- przyjęciu lub odrzuceniu poprawek do projektu, rozpoczynając od najdalej idących,
- przyjęciu lub odrzuceniu wniosków mniejszości,
- wyborze przedstawionych przez sprawozdawcę wariantów.
- Przed każdym głosowaniem zgodnie z ust. 2 może zabrać głos sprawozdawca projektu i autor wniosku lub przedstawiciel mniejszości.
- Przed ostatecznym głosowaniem nad projektem, w którym Rada dokonała zmian, przedstawiciel autorów projektu uchwały może zgłosić wniosek o wycofanie projektu lub odesłanie go do dalszych prac w Komisjach.
- W ostatecznym głosowaniu decyduje się o przyjęciu lub odrzuceniu całości uzgodnionego wcześniej tekstu projektu uchwały.
§ 42.
- Uchwała Rady powinna zawierać:
- kolejny rzymski numer sesji oraz kolejny arabski numer uchwały w czasie
kadencji Rady, łamany przez końcowe cyfry roku,
- datę i tytuł,
- podstawę prawną,
- określenie zadań i środków na ich realizację,
- określenie organów odpowiedzialnych za wykonanie uchwały, ewentualnie także organy sprawujące nadzór nad jej wykonaniem,
- termin wejścia uchwały w życie i ewentualny czas jej obowiązywania,
- postanowienie dotyczące stopnia obowiązywania poprzednich uchwał w tym zakresie,
- postanowienie dotyczące sposobu podania treści uchwały do wiadomości publicznej, jeżeli jest to wymagane przepisami prawa.
Rozdział IX
Organizacja wewnętrzna Rady.
Komisje
§ 43.
- Rada wybiera ze swego składu w odrębnych tajnych głosowaniach Przewodniczącego i dwóch Wiceprzewodniczących Rady z dowolnej liczby kandydatów zgłoszonych przez radnych uczestniczących w sesji, bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.
- W przypadku, gdy żaden z kandydatów nie uzyskał bezwzględnej większości głosów, głosowanie powtarza się z tym, że do następnej tury głosowania przechodzą dwaj kandydaci, którzy uzyskali największą liczbę głosów.
- Warunkiem kandydowania jest wyrażenie zgody przez kandydata. Kandydat może wycofać zgodę przed kolejną turą głosowania.
- Odwołanie Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego Rady może nastąpić na wniosek co najmniej ¼ ustawowego składu Rady w trybie określonym w ust.1.
- W przypadku złożenia rezygnacji z funkcji Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego, Rada podejmuje uchwałę o przyjęciu rezygnacji zwykłą większością głosów. Niepodjęcie uchwały w terminie 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała.
§ 44.
- Rada ze swojego grona może powoływać Komisje do określonych zadań, ustalając ich przedmiot działania, zakres oraz skład osobowy.
- Rada może określić liczbę członków poszczególnych Komisji, oraz zasady łączenia członkostwa radnych w Komisjach.
- Ilość członków Komisji nie powinna przekraczać 50% ustawowego składu Rady.
- Każdy Radny za wyjątkiem Przewodniczącego Rady jest zobowiązany do działalności w co najmniej jednej Komisji.
- Rada wybiera Przewodniczących Komisji spośród radnych danej Komisji w odrębnych głosowaniach, zwykłą większością głosów.
- Odwołanie Przewodniczącego Komisji, poszczególnych jej członków lub całej Komisji może nastąpić na wniosek co najmniej ¼ ustawowego składu Rady zwykłą większością głosów.
- Rada może podczas kadencji dokonywać zmian w składzie Komisji.
§ 45.
Rada powołuje następujące Komisje:
- Rewizyjną, działającą w zakresie określonym Regulaminem Komisji Rewizyjnej.
- Planowania, Budżetu i Finansów działającą w zakresie opiniowania i oceny budżetu Gminy.
- Oświaty, Kultury, Zdrowia, Sportu, Młodzieży, Ochrony Środowiska i Porządku Publicznego oraz Spraw Socjalnych.
- Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Leśnictwa, Handlu i Usług, Spraw Komunalnych.
§ 46.
- Do zadań Przewodniczącego Rady należy wyłącznie organizowanie prac Rady oraz prowadzenie jej obrad.
- Przewodniczący wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu Gminy.
§ 47.
- Komisje Rady działają w zakresie określonym przez Radę.
- Pracami Komisji kieruje Przewodniczący Komisji.
- Komisja wybiera ze swego składu Wiceprzewodniczącego Komisji, który kieruje jej pracami w przypadku nieobecności Przewodniczącego.
- Komisje przedstawiają Radzie plany pracy oraz sprawozdania z ich wykonania.
- Komisje mogą opracowywać swoje regulaminy, które podlegają zatwierdzeniu przez Radę.
§ 48.
Komisje w zakresie swych właściwości:
- opiniują projekty uchwał,
- rozpatrują sprawy stosownie do swoich kompetencji.
§ 49.
- Komisja kieruje przegłosowane i sprecyzowane wnioski na piśmie do Wójta.
- Wójt zobowiązany jest ustosunkować się do wniosków lub opinii Komisji w terminie 14 dni.
Rozdział X
Prawa i obowiązki Radnych
§ 50.
- Przed przystąpieniem do wykonywania mandatu Radny składa ślubowanie: „Wierny Konstytucji i prawu Rzeczypospolitej Polskiej, ślubuję uroczyście obowiązki radnego sprawować godnie, rzetelnie i uczciwie, mając na względzie dobro mojej gminy i jej mieszkańców”
- Ślubowanie odbywa się w ten sposób, że po odczytaniu roty wywołani kolejno Radni powstają i wypowiadają słowo: „Ślubuję”. Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania: „Tak mi dopomóż Bóg”.
- Radni nie obecni na pierwszej sesji oraz radni, którzy uzyskali mandat w trakcie kadencji składają ślubowanie na pierwszej sesji, na której są obecni.
- Odmowa złożenia ślubowania jest równoznaczna ze zrzeszeniem się mandatu radnego.
§ 51.
Radny ma obowiązek:
- kierować się dobrem wspólnoty samorządowej Gminy, utrzymywać stałą więź z mieszkańcami oraz ich organizacjami,
- współpracować ze swym samorządem sołeckim,
- uczestniczyć w sesjach rady, posiedzeniach Komisji, do której należy.
§ 52.
Radny ma prawo zgłaszania interpelacji, zapytań i wniosków w trybie § 33.
§ 53.
- Radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.
- Rozwiązanie z radnymi stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody Rady Gminy
- Rada odmówi zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym jeśli uzna, że podstawą rozwiązania tego stosunku mogą być zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu.
- Pracodawca obowiązany jest zwolnić radnego od pracy zawodowej w celu umożliwienia mu brania udziału w pracach organów Gminy.
§ 54.
Za udział w sesjach Rady, posiedzeniach Komisji stałych i doraźnych Rady, do których Radny został wybrany albo desygnowany oraz za udział w szkoleniach i zebraniach, które są niezbędne dla właściwej pracy Rady i jej organów, Radnemu przysługują diety na zasadach określonych przez Radę odrębną uchwałą.
Rozdział XI
Postanowienia końcowe
§ 55.
Uchwalenie i zmiany Regulaminu następują zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.
§ 56.
W sprawach nie uregulowanych w niniejszym Regulaminie mają zastosowanie przepisy powszechnie obowiązujące.
Regulamin Pracy Komisji Rewizyjnej
Rady Gminy w Stupsku
§ 57.
- Regulamin Pracy Komisji Rewizyjnej określa zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej Rady Gminy w Stupsku, zwanej dalej Komisją.
- Zakres działania Komisji obejmuje funkcje kontrolne i opiniodawcze.
- Celem działania Komisji jest dostarczenie Radzie Gminnej informacji niezbędnych dla oceny działalności Wójta.
- Komisja jako organ Rady kontroluje działalność Wójta.
§ 58.
- Komisja przeprowadza następujące rodzaje kontroli:
- kompleksowe – obejmujące całość działalności kontrolowanego podmiotu lub
obszerny zespół działań tego podmiotu,
- problemowe – obejmujące wybrane zagadnienia z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu,
- sprawdzające – podejmowane w celu ustalenia stopnia realizacji wyników kontroli.
- Komisja pracuje według planu pracy ustalonego przez Radę.
- Rada, zleca Komisji przeprowadzenie kontroli, określa szczegółowo zakres i przedmiot kontroli oraz termin jej przeprowadzenia.
§ 59.
- W skład Komisji Rewizyjnej wchodzi 5 radnych wybranych przez Radę. Przewodniczący i Wiceprzewodniczący Rady nie może być członkiem Komisji.
- Przewodniczącego Komisji wybiera Rada ze składu Komisji. Wiceprzewodniczącego wybiera Komisja spośród swoich członków.
§ 60.
- Pracami Komisji kieruje jej Przewodniczący.
- W przypadku nieobecności Przewodniczącego Komisji, zastępuje go Wiceprzewodniczący.
- Komisja obraduje na posiedzeniach zwołanych przez Przewodniczącego Komisji lub na wniosek co najmniej dwóch członków Komisji.
§ 61.
- Komisja podejmuje ustalenia w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Komisji. W przypadku równej liczby głosów, decyduje głos Przewodniczącego Komisji.
- Wnioski Komisji kierowane są do Przewodniczącego Rady i Wójta.
- Wójt zobowiązany jest udzielić pisemnej odpowiedzi na wniosek w terminie 14 dni.
§ 62.
- Z obrad Komisji sporządzany jest protokół.
- Protokół powinien zawierać:
- stwierdzenie prawomocności obrad oraz nazwiska członków Komisji
uczestniczących w posiedzeniu,
- porządek obrad,
- przedstawienie przebiegu obrad,
- wyniki głosowania i treść podjętych ustaleń,
- niezbędne dokumenty.
- Za sporządzenie protokołu odpowiada Przewodniczący Komisji.
- Protokół podpisany przez Przewodniczącego oraz protokolanta udostępnia się do wglądu uczestnikom obrad lub osobom uprawnionym w Urzędzie celem ewentualnego naniesienia poprawek.
- Ostateczny tekst protokołu zatwierdza Komisja na najbliższym posiedzeniu.
- Protokoły wraz z innymi dokumentami zebranymi przez Komisję przechowywane są w Urzędzie Gminy.
§ 63.
Posiedzenia Komisji zwoływane są przez Przewodniczącego Komisji w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
§ 64.
Przewodniczący Komisji zawiadamia Wójta o zamiarze przeprowadzenia kontroli co najmniej na 7 dni przed terminem jej rozpoczęcia. W szczególnie uzasadnionych przypadkach Komisja może ten termin skrócić.
§ 65.
- Kontrolę przeprowadza Komisja na podstawie pisemnego upoważnienia, w którym winny być również wyszczególnione: przedmiot, zakres i termin kontroli.
- Upoważnienia do przeprowadzenia kontroli podpisuje Przewodniczący Rady.
- Kontrolujący podlega wyłączeniu od udziału w kontroli, jeżeli wyniki kontroli mogą dotyczyć jego roszczeń, praw lub obowiązków jego małżonka, krewnych i powinowatych bądź osób związanych z nim z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli. Kontrolujący może być wyłączony również w razie stwierdzenia innych przyczyn, które mogą mieć wpływ na bezstronność postępowania. Decyzję w tym zakresie podejmuje Przewodniczący Rady.
§ 66.
Komisja może korzystać z porad i ekspertyz specjalistów w zakresie związanym z przedmiotem kontroli. Powyższe wymaga uzgodnienia z Przewodniczącym Rady.
§ 67.
W ramach przeprowadzonej kontroli zespół kontrolujący uprawniony jest do:
- wstępu do pomieszczeń oraz innych obiektów jednostki kontrolowanej,
- wglądu do akt i dokumentów znajdujących się w kontrolowanej jednostce a związanych z przedmiotem kontroli,
- wystąpienia do pracowników kontrolowanej jednostki o ustne lub pisemne wyjaśnienia w sprawach dotyczących przedmiotu kontroli,
- przyjmowania oświadczeń od pracowników kontrolowanej jednostki.
§ 68.
Kierownik jednostki kontrolowanej ma obowiązek:
- zapewnienia kontrolującym warunków i środków niezbędnych do sprawnego
przeprowadzenia kontroli,
- pisemnego uzasadnienia odmowy udostępnienia zespołowi kontrolującemu dokumentów, w tym dokumentów objętych tajemnicą państwową.
§ 69.
- Podczas dokonywania czynności kontrolnych zespół kontrolujący winien przestrzegać:
- przepisów bhp obowiązujących na terenie kontrolowanej jednostki,
- przepisów o postępowaniu z informacjami zawierającymi tajemnicę państwową i służbową.
- Działalność zespołu kontrolującego nie może naruszać obowiązującego w jednostce kontrolowanej porządku pracy.
- Czynności kontrolne winny być dokonywane w sposób najmniej uciążliwy dla kontrolowanego.
§ 70.
- Z przebiegu kontroli zespół kontrolujący sporządza protokół, który podpisują wszyscy jego członkowie oraz kierownik jednostki kontrolowanej.
- Protokół pokontrolny powinien zawierać:
- nazwę jednostki pokontrolnej oraz dane osobowe jej kierownika,
- imiona i nazwiska osób kontrolujących,
- określenie przedmiotu i zakres kontroli,
- datę kontroli ze wskazaniem czasu jej trwania,
- rzetelne i obiektywne ustalenie stanu faktycznego,
- ustalenie nieprawidłowości i uchybień oraz skutków i przyczyn ich powstania, jak również osób odpowiedzialnych za ich powstanie,
- ewentualne wyjaśnienie kierownika jednostki kontrolowanej,
- wykaz załączników.
- Kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo zgłaszania uwag do protokołu w terminie 7 dni od daty jej otrzymania.
- Oryginał protokołu przechowywany jest w aktach Komisji, a kopie protokołu
Przewodniczący Komisji przekazuje Wójtowi.
§ 71.
Komisja przedstawia Radzie sprawozdanie ze swej działalności.
§ 72.
- Wniosek o udzielenie lub nie udzielenie absolutorium Wójtowi Komisja sporządza w terminie ustawowym i przesyła do Regionalnej Izby Obrachunkowej.
- W głosowaniu nad wnioskiem o absolutorium członkowie Komisji głosują wyłącznie „za” lub „przeciw”.
§ 73.
W zakresie nie uregulowanym w niniejszym Regulaminie stosuje się odpowiednio
Przepisy Regulaminu Pracy Rady Gminy w Stupsku.